SIKÇA SORULAN SORULAR

Kışın fizik tedavi ağrılarımı arttırır mı?

Fizik tedavi uygulamalarının yapılması gereken belli bir mevsim yoktur. Yaygın fakat yanlış inanışa göre kışın yapılan tedavilerde fayda alınamayacağı ve hatta ağrıların artacağı sanılmaktadır. Halbuki fizik tedavide çok yoğun sıcaklar uygulanmamakta ağırlıklı olarak bölgesel hafif sıcaklar, derin dokulara nüfuz eden sıcaklar ve elektrik akımları uygulanmaktadır. Bu uygulamaların soğuk havalarda uygulanması daha yararlıdır çünkü romatizmal yakınmalar daha çok kış aylarında artış göstermektedir. Tedavinin ertelenmesi kışı ağrılı geçirmekten başka bir işe yaramayacaktır. Yazın ise yakınmalar zaten kısmen azalacaktır. Kış aylarında fizik tedavi sonrası ekstra bir korunmaya gerek yoktur.Tedavi sonrası 15 dakika kadar istirahat edip, hava şartlarına göre normal bir korunma ile merkezimizden ayrılmanız yeterlidir.

Fizik tedavinin etkisi geçici midir ?

Fizik tedavi alanına giren kas iskelet sistemi hastalıklarının çok büyük bir çoğunluğu postür bozuklukları, hareketsiz yaşam, aşırı kilo veya kemik-eklem-kas yapılarının hatalı ve aşırı kullanımı gibi mekanik problemlerden oluşmaktadır. Fizik tedavi uygulamaları kas iskelet sistemi ağrılarını geçirmekte, problemli dokularda iyileşmeyi hızlandırmakta ve beraberinde uygulanan egzersiz, masaj ve eğitim programları ile sağlıklı bir kas iskelet sistemine kavuşulabilmektedir. Bu etkinin kalıcı olabilmesi için hastaya da önemli sorumluluklar düşmektedir. Verilen egzersiz programlarını eksiksiz uygulamaları vücutlarını doğru kullanmayı öğrenmeleri bu konuda doktorlarından ve fizyoterapistlerinden yeterli eğitimi almaları tedavinin etkinliğini ve kalıcılığını arttıracaktır. Bazı kronik romatizmal hastalıklar ve rehabilitasyon hastalıklarında ise uygulamalar mevcut kas iskelet sistemi potansiyelini korumak ve hayat kalitesini arttırmak amacına yöneliktir. Burada amaç kesin şifadan çok hayat kalitesini korumaktır.

Ameliyat mı fizik tedavi mi?

Bu konuda hastaların kafasının en çok karıştığı hastalıklar bel-boyun fıtıkları ve kireçlenen eklemlere protez uygulamalarıdır. Bel-boyun fıtıklarında fizik tedavi ile yüzde 90-95 başarı sağlanabilmektedir. Ameliyat gereken vakaların oranı ise yüzde 5-7 dir. Dünyanın her yerinde kabul edilen iki ameliyat kriteri mevcuttur. Birincisi hekim tarafından saptanan kas güçsüzlüğüdür. Omurgalar arasından taşarak(fıtıklaşarak) belde bacaklara, boyunda ise kollara giden sinirlere baskı sonucu ilgili kaslarda güçsüzlük oluşabilmektedir. Ancak baskı altında kalan sinirin ilk belirtisi kas güçsüzlüğü değil ağrıdır. Ağrıların büyük çoğunluğu ise fizik tedavi ve egzersiz programları ile tedavi edilebilmektedir. Kas güçsüzlüğü ise daha ileri durumlarda ortaya çıkar, bu güçsüzlük hekim tarafından saptandığında özellikle ilerleyici ise baskı altında kalan siniri kurtarmak için cerrahi operasyon gereklidir. Bu baskının daha vahim olduğu durum fıtığın sinir dalına değil omuriliğin kendisine baskı yapmasıdır. Bu durum kendini hastada idrar kaçırmayla gösterir ve ACİL cerrahi gerekir. Cerrahi tedavi gereken ikinci durum ise her türlü tedaviye rağmen 3 ay içinde geçmeyen ve hayat kalitesini düşüren ağrıdır. Kireçlenen eklemlere protez uygulamaları en sık diz ve kalça eklemlerinde yapılır ve başvurulması gereken son çaredir. Eğer hasta günlük yaşamında bir başkasının yardımına ihtiyaç duymadan hayatını idame ettirebiliyorsa ve yürüme mesafesi birkaçyüz metrenin altına düşmemişse fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulmalarından fayda görecektir. Eğer hastanın yürüme mesafesi birkaç yüz metrenin altına düşmüşse protez takılması hayat kalitesini yükseltecektir. Ancak bu uygulamadan önce ve sonra rehabilitasyon programları uygulanmalıdır.

Fizik tedavi radyasyon içerir mi?

Hiçbir fizik tedavi uygulaması radyasyon içermez , temel olarak yüzeyel ve derin ısı çeşitleri, milivoltlarla ölçülen düşük voltajlı ve vücuda zarar vermeyen elektrik akımları, masaj, egzersiz gibi uygulamalardır.

Fizik tedavinin ciddi yan etkileri var mı?

Fizik tedavi temel olarak yüzeyel ve derin ısı çeşitleri, milivoltlarla ölçülen düşük voltajlı ve vücuda zarar vermeyen elektrik akımları, masaj, egzersiz gibi uygulamalar olduğundan yan etkiden ziyade dikkat edilmesi gereken durumlar vardır. Örneğin kalp pili olan hastalara elektrik akımlarının uygulanmaması veya doktor kontrolünde uygulanması, duyu kaybı olan hastalara sıcak uygulamalarının ve elektrik akımlarının dikkatli yapılması, kemik erimesi ve tedavi bölgesinde metal protezi olan hastalarda ultrason uygulamalarının yapılmaması gibi.

Rehabilitasyon nedir?

Herhangi bir nedenle engelli hale gelmiş kişilerin kaybettiği fonksiyonlarını tam veya olabildiği kadar tama yaklaşması, topluma kazandırmak için uygulanan tedavilerin bütünüdür. Amaç, özürlü ve engellilere ya da değişik nedenlerle fonksiyonel bağımsızlığını yitirmiş insanlara fiziksel, ruhsal, ekonomik ve sosyal yönden olabildiğince bağımsızlık kazandırmaya çalışmaktır. Hastayla uyumlu ve kapsamlı uygulanan rehabilitasyon programı yatağa ve başkalarına bağımlı kalma süresini kısaltacak ve yaşam kalitesini yükseltecektir.

Kimler fizik tedavi uygulayabilir?

Fizik tedavi uzmanı denetiminde terapistler tarafından uygulanır.